#gotowanieCLIL #wielojęzyczność #wielokulturowość #kuchniairlandzka #irlandia
W ramach upowszechniania projektu : “Wielojęzyczność i wielokulturowość - wprowadzamy szkołę w europejski i cyfrowy świat na kolejne 50 lat”, w dniu 13 grudnia w naszej pracowni gastronomicznej odbyły się zajęcia z zastosowaniem metody CLIL – czyli Content and Language Integrated Learning, której istotą jest przekazywaniu treści z dziedziny nauczanych przedmiotów z zastosowaniem elementów języka obcego, jest to tzw. zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe.
W ramach zajęć uczniowie klasy 4RŻ: Kacper Hołoś, Weronika Jakubczyk, Kinga Kucharska i Antonina Markowicz w oparciu o przepisy podane w języku angielskim przygotowywali potrawy kuchni irlandzkiej: „Krewetki flambirowane whiskey” i „Zapiekankę irlandzką”. Równocześnie w formie prezentacji została przedstawiona kuchnia irlandzka, której wybór nie był przypadkowy, gdyż koordynatorki zajęć panie Katarzyna Kubiak-Moś i Mariola Gania w ramach projektu Erasmus+, uczestniczyły w aktywności mobilnej w Dublinie.
Przygotowane potrawy smakowały wybornie. Proces flambirowania w niezwykły sposób wzbogacił bukiet smakowo-zapachowy dania z krewetek, a smak zapiekanki irlandzkiej doskonale oddał walory kuchni irlandzkiej. Zajęcia, ze względu na ich formę, były niezwykle kreatywne, a uczniowie mogli w pełni zaprezentować swoje wyjątkowe umiejętności kulinarne. Temat kuchni irlandzkiej był kontynuowany następnego dnia podczas lekcji języka zawodowego. Uczniowie analizowali kolejne, oryginalne wersje przepisów irlandzkich takich jak Irish coffee, Irish soda bread, Irish stew, Ginness chocolate pudding, smoked wild Irish salmon. Następnie uczniowie przygotowali w programie Canva menu irlandzkiej restauracji.
Mariola Gania